söndag 25 oktober 2020

Årets deckarnomineringar

Svenska Deckarakademin är nu klara med sina nomineringar inför utnämningen av Årets Bästa Kriminalromaner. Vinnarna kommer att tillkännages i Eskilstuna Söndag 22 november i samband med Akademins höstmöte.

Bästa svenska kriminalroman

Tove Alsterdal: Rotvälta, Lind & Co  (mitt omdöme)


E L Dezmin: Mig skall intet fattas, DareMe Publishing (mitt omdöme)


Stina Jackson: Ödesmark, Albert Bonniers Förlag (mitt omdöme)


Kristina Ohlsson: Stormvakt, Forum (mitt omdöme)


Christina Wahldén: Nämn inte de döda, Forum (mitt omdöme)


 

Bästa till svenska översatta kriminalroman

Amy Engel: Alltid en dotter (”The Familiar Dark”, övers. Manne Svensson; Albert Bonniers Förlag)

Cara Hunter: Ingen utväg (”No Way Out”, övers. Jan Risheden; Louise Bäckelin Förlag)

Deon Meyer: Villebråd (”Prooi”, övers. Mia Gahne; Weyler)

Denise Mina: Verkliga brott (”Conviction”, övers. Boel Unnerstad; Modernista)

Olivier Norek: Ytspänning (”Surface”, övers. Cecilia Franklin; Sekwa)

 

Bästa debutant

Edvard Fenvik: Blodsband, Lind & Co (mitt omdöme)


Maria Grund: Dödssynden, Modernista (mitt omdöme)


Jens Lönnaeus: Clara, Historiska Media (mitt omdöme)


Peter Mohlin & Peter Nyström: Det sista livet, Norstedts (mitt omdöme)


David Ärlemalm: Lite död runt ögonen, Forum (mitt omdöme)


 

Spårhunden, Bästa barn- och ungdomsdeckare

Kalle Holmqvist: Det går en mördare lös – en historia från 1721, Liber

Elin Hägg: Den stora bankbluffen, Opal

Peter Lindström: Diamantkungen, Rabén & Sjögren


Inga kommentarer:

Victoria Björn Blomqvist: Bortom trädens gräns - Bokomdöme

  Bortom trädens gräns Av Rebecka Björn Blomqvist Piratförlaget 2024 ISBN 97891642008972, Inbunden, 378 sidor Det här är författarens tredje...