söndag 17 september 2023

Gunnar Svebring: Pilkastaren - Bokomdöme

 

Pilkastaren

Av Gunnar Svebring

Lava 2023

ISBN 9789189569461, Danskt band, 393 sidor

 

 

Författaren har fil. mag. i litterär gestaltning. Det ställer naturligtvis krav. Just gestaltningarna klarar Gunnar Svebring bra tack och lov, men det finns andra brister. Han använder lite för många ord i varje enskild händelse vilket gör boken lite tjatig och för lång.

 

Det är synd eftersom det är mycket som är sympatiskt med denna bok. Intrigen är originell. Ända från det första mordet (det kommer flera) på en småbarnsmamma i Lund. Det fortsätter med att huvudpersonen, den alkoholiserade Benjamin, hittar dikter som han tror är skrivna av mördaren. Eftersom han dricker för mycket och även i övrigt har ett kaotiskt liv får han inte mycket gehör.

 

Författarens dialoger är välskrivna, likaså kan han på ett skickligt sätt fånga in Lunds miljöer och olika situationers stämningar. Utan att veta varför får jag någon form av gammaldags stämning när jag läser.

 

Bokens titel, Pilkastaren, intresserade mig extra mycket eftersom jag har ett förflutet inom dartbranschen. I allra högsta grad involverad i vad som hänt där från tidernas begynnelse till en bit in på detta sekel. Jag kan konstatera, att även om det inte är någon stor del av boken, att det är väl och sakkunnigt beskrivet.


Betyg: 3 tomteluvor  




Inga kommentarer:

Jonas Moström & Arne Dahl: Skaparen - Bokomdöme

  Skaparen Av Jonas Moström & Arne Dahl Bookmark Förlag 2024 ISBN 9789189820807, Inbunden, 410 sidor Att de här två författarna skulle b...