måndag 14 oktober 2024

Johan Brännström: Skallben - Bokomdöme

 

Skallben

Av Johan Brännström

Ordfront Förlag 2024

ISBN 9789177754084, Inbunden, 339 sidor

Författaren har kommit fram till den femte delen i den mycket spännande serien om polisen (f d journalisten) Mikaela Sköld. Eller sista, det är förmodligen bara en paus som väntar. Om man ska tro författarens efterord.

Jo, nog behöver hon vila efter allt som hon har varit med om. Efter att ha blivit skjuten i huvudet och mirakulöst överlevt tar denna bok vid. Mikaela är nu på en omfattande och långvarig rehabilitering. I själva verket är det de delarna av boken jag uppskattar mest, beskrivningen av behandlingen och av Mikaelas kamp. Det blir som en berättelse i berättelsen, initierad och lärorik.

När det sedan övergår till mer actionfyllda partier och sakta stegrande tempo i handlingen blir det inte riktigt min kopp te. I mitt tycke spills det då för mycket blod och när våldet blir för extremt minskar mitt intresse.

Johan Brännström är skicklig på intrigbygge med dramatisk spänning. I sann Keplersk anda får brottslingarna komplicerade agendor som är svåra för hjältarna att värja sig ifrån.

Jag önskar nu Mikaela Sköld en lång och vilsam semester. Kanske kan hon återkomma i något mindre våldsam form.

Betyg: 3 tomteluvor


Foto: Adam Wrafter

Inga kommentarer:

Marcus Dunberg: Högdjuret - Bokomdöme

  Högdjuret Av Marcus Dunberg Norstedts Förlag 2024 ISBN 9789113134123, Inbunden, 347 sidor Det finns frågetecken om Marcus Dunberg ...