måndag 30 november 2009

Adventskalendern Lucka 1

One Hit Wonders Lucka 1
Japanese Boy av Aneka 1981
Så här säger hon själv (eg. Mary Sandeman): Jag ville inte bli en popstjärna, det bara blev så. Jag var egentligen folksångerska och provade nya vägar för gaelisk musik. Min arrangör hette Bobby Heatlie och jag frågade honom om han kunde skriva en låt till mig. Det blev Japanese Boy, och den blev en stor hit. Jag fick inte heta Mary Sandeman för skivbolaget. Namnet Aneka hittade vi i telefonkatalogen.

Jag har aldrig varit i Japan. Där tyckte de att låten lät för kinesisk. Jag försökte mig på en uppföljare, men det fungerade inte. Min berömmelse varade i två år. Numera ger jag sånglektioner och utforskar om rösten kan användas till healing. Det var kul så länge det varade och jag ångrar ingenting.

1 kommentar:

Maria sa...

hahaha det här var roligare "lucköppning" än min vanliga kalender

Veckans Tio i Topplåt 1132

Roger Miller: King Of The Road In på listan 1 maj 1965 Låg kvar i 3 veckor, Högsta placering: 6