torsdag 15 april 2010

Kurs i toscansk matlagning

Hustrun, systern och jag hade fått en kurs i toscansk matlagning i julklapp. Vi gick dit med litefjärilar i magen. Hur skulle detta gå? Dög vi? Och inte blev det bättre när man fick den meny i handen som vi skulle åstadkomma under kvällen. Ganska många rätter på kort tid och till synes rätt så komplicerat.

Men vår trevlige kursledare beskrev tillagningsprocesserna, gav oss goda råd och var sedan en förträfflig coach. Vi delade in oss i grupper om fyra. Hustrun hamnade i en annan grupp. Syster och jag samt två kvinnor i min ålder satte oss ner för att planera. Till att börja med visade det sig att de båda var gamla skolkamrater till mig, och den ena hade t o m gått i samma klass. En liten värld, eller hur.

Jag måste säga - vi lyckades med allt. Det blev galet smarrigt och man blev lika galet mätt. Och det var så nedrans roligt att kunna åstadkomma denna femrättersmåltid utan allt för mycket lärarhjälp.

Det här gjorde vi:
Antipasto
Seafood Bruschetta
Primo piatto
Fettini di Manzo Semi Cotte

Secondo piatto
Pollo alla Barontana

Contorno
Fagiolini alla Fiorentina

Dolce
Tiramisu
Om det är någon som önskar recept, skriv ett meddelande med mailadress så skickar jag.

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8