tisdag 29 mars 2011

Lars Wilderäng: Midvintermörker - Bokomdöme

Midvintermörker

Av Lars Wilderäng

Förlag Ängsjödal 2011

Detta är i allra högsta grad ett politiskt inlägg. Lars Wilderäng skriver om vad konsekvenserna kan bli av nedskärningarna i det svenska militära försvaret. Jag ämnar inte recensera åsikterna, utan ägnar mig istället åt boken som spänningsroman.


Jag är mycket imponerad av författarens med all säkerhet stora researcharbete. Han säger själv att boken har tagit nästa två år att skriva. Det kan man gott förstå. Romanen innehåller extremt mycket detaljinformation om militära strategier, om vapen, fordon, flygplan och andra stridsmedel. Detta innebär att det blir ganska svårläst, till och med lite enformigt för den som inte har intresse av det området. Även om det är action från första sidan till sista.


För action är det, mycket och realistisk sådan. Det Lars Wilderäng beskriver är vad som skulle kunna hända om Sverige i framtiden blir invaderat av främmande makt. I detta fall är det Ryssland som invaderar främst Gotland, men även andra militärt vitala delar av landet blir attackerade. Flygplatser, politiska strategiska byggnader mm bombas och sätts i brand. Stockholm, Göteborg och Malmö slås ut. Statsministern och kungen dödas. Hur ska landets försvar möta attacken? P.g.a. tidigare politiska beslut finns inte mycket att sätta emot.


I det försvar som ändå finns får vi möta många hjältar. Många som offrar sig för sitt land, både kvinnor och män, militärer och poliser. Men på något sätt får jag för mig att krig är ännu hemskare än vad författaren beskriver. Jag kommer på mig själv med att längta till boken slut. Alla detaljer, alla personer och mängder av militära beteckningar passerar rakt igenom hjärnan utan att fastna.


Som debattinlägg är boken säkert bättre än som spänningsroman. Därtill är den för lång och för detaljrik. Att författaren är mycket engagerad och brinner för det han skriver om kan man inte tvivla på. Samtidigt tror jag att de som har mest behållning av boken är de som redan innan delar författarens åsikter.


Betyg: 2 tomteluvor

Inga kommentarer:

Victoria Björn Blomqvist: Bortom trädens gräns - Bokomdöme

  Bortom trädens gräns Av Rebecka Björn Blomqvist Piratförlaget 2024 ISBN 97891642008972, Inbunden, 378 sidor Det här är författarens tredje...