måndag 9 april 2012

Mats Myrén: Stjärnsmällen - Bokomdöme

Stjärnsmällen
Av Mats Myrén
Utbildningsförlaget 2012
ISBN 0789174760224, Häftad, 225 sidor
Mats Myrén är en flitig författare. Detta är hans sjunde spänningsroman. Som någon slags förlaga har använt Rune Lindstöms Himlaspel, fast i omvänd riktning. Det är en god idé. Det bästa i denna bok är annars det oerhörda tempot. Här vilar inga halta löss. Det är fullt ös hela tiden. Det är knappt man hänger med. Det är lite svårt att tidsdatera handlingen, men i en inte alltför fjärran framtid skulle jag gissa.

Han låter både gamla och blivande nobelpristagare komma med rön som förändrar världen. Intressant och roligt.

Men här finns brister också. Boken spretar åt många håll och flaxar från den ena platsen och handlingen till den andra. Därför kommer jag på mig själv med att tappa fokus och det är aldrig bra när man vill hänga med. Och eftersom det är ganska många personer med i handlingen kan det då bli lite rörigt. Att författaren har en lista med sitt persongalleri känns lite som ett hån eftersom den är placerad sist i boken och inte upptäcks förrän man läst färdigt. Om man inte börjar med att tjuvkika på slutet, och vem gör det?

Jag vet inte om författaren har någon redaktör, men det behövs en redigering för att koncentrera handlingen. I alla fall för att öka mitt intresse.

Betyg: 2 tomteluvor
 
Foto: Tobias Ahlén

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3