lördag 24 november 2012

Årets deckare

Svenska Deckarakademin utsåg idag Åsa Larssons bok Till offer åt Molok till Årets Bästa Svenska Kriminalroman. Smaken är alltid olika. Min favorit var Tove Alsterdals I Tystnaden Begravd. Mitt omdöme om Åsa Larssons bok Motiveringen till priset löd: ”En skickligt konstruerad syntes av berättande, språkkänsla och levande miljöskildring”.

Till bästa översatt kriminalroman utsågs Peter Robinsons En förgiftad man med motiveringen ”En modern moralitet i andra världskrigets skugga”.
När Lars Pettersson gästade Sällskapet Deckarvännerna för några veckor sedan sade jag till honom att jag trodde att han skulle få årets debutantpris. Och glädjande nog blev det så för hans bok Kautokeino, en blodig kniv. Här löd motiveringen: ”En initierad skildring av lag och rätt i samisk miljö”. Mitt omdöme om Kautokeino
Till årets bästa fackbok utsågs Karl Berglunds Deckarboomen under lupp. Statistiska perspektiv på svensk kriminallitteratur 1977-2010. Motiveringen var ”En vetenskaplig, men aldrig mördande, analys av de senaste decenniernas deckarboom”.


Ett specialpris gick till Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist för deras i tre delar utgivna Victoria Bergmans svaghet. De tre delarna har titlarna Kråkflickan, Hungerelden och Pythians anvisningar. ”En hypnotiskt fängslande psykoanalys i kriminallitterär form” var motiveringen. Mitt omdöme om Kråkflickan

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3