onsdag 19 december 2012

Adventskalendern Lucka 19

Eurovision Song Contest 1986- Belgien
Sandra Kim: J'aime La Vie (Jean-Paul Furnémont& Angelo Crisci/Marino Atria)
När tävlingen avhölls i Grieghallen i norska Bergen fick Belgien sin första och hittills enda vinst i ESC. Lasse Holm & Monica Törnell blev femma. Programledare var Åse Kleveland som senare blev VD för Svenska Filminstitutet. Den 16-åriga Sissel Kyrkjebö stod för pausunderhållningen och fick sitt internationella genombrott.

Sandra Kim var storfavorit och höll för trycket. Hon sades vara 15 år, men passet visade 13. Hennes internationella karriär har aldrig tagit fart, men hon är fortfarande hjältinna i sitt hemland.

1 kommentar:

Lennart sa...

Henne kommer jag ihåg! Hon är bara ett par år yngre eller så än mig har jag för mig och jag tyckte att hon såg härlig och pigg ut då jag såg henne sjunga. Jösses, 1986 det är ett antal år sen!

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8