onsdag 12 december 2012

Eriksson & Axlander Sundquist: Pythians anvisningar - Bokomdöme

Pythians anvisningar
Av Jerker Eriksson & Håkan Axlander Sundquist
Ordupplaget 2012
ISBN 9789185785575, Inbunden, 381 sidor
Trilogin Victoria Bergmans svaghet av författarparet Eriksson & Axlander Sundquist fick i år Svenska Deckarakademins specialpris med motiveringen ”En hypnotiskt fängslande psykoanalys i kriminallitterär form”. De är väl värda priset. Den här bokserien liknar inget annat jag läst.

Det är mycket välskrivet, författarna har en känsla för det dramatiska språket som hjälper till att skapa en hårresande spänning. Mordoffren går inte att räkna, de flesta har blivit dödade på sätt som ingen människa hade kunnat tänka sig. Det är så vedervärdigt och bestialiskt äckligt att man som läsare in i det sista försöker värja sig. Men samtidigt faller man för historien som är så skickligt vävd att jag i mitt stilla sinne undrar: ”Hur kunde de själva hålla reda på alla lösa trådar och förvecklingar?”

I denna tredje del får vi alla de svar vi väntat på. Alla frågetecken blir uträtade. Naturligtvis är inte allt som det verkade vara. Det är det inte i dessa författares böcker. Men just för att alla trådar nu ska knytas ihop och allt bli förklarat, blir det nu lite mer svårläst än i de tidigare delarna. (Kråkflickan och Hungerelden) Mina omdömen om de tidigare böckerna: Kråkflickan och Hungerelden Personerna blir fler, det blir mer invecklat och det är verkligen bra att boken är försedd med ett personregister.

Men ju närmare upplösningen man kommer desto bättre flyter läsningen på. Man vill ju så innerligt veta hur allt hänger ihop och hur det ska sluta. Trots att jag har haft en stor läsupplevelse genom denna trilogi, känner jag mig nöjd nu. Jag vill inte ha mer av denna historia. Den är klappad och klar. Om författarna återkommer, och det hoppas jag, måste det bli med en helt ny berättelse och med nya fräscha karaktärer.

Betyg: 3 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2