tisdag 3 oktober 2017

Lars Wilderäng: Höstsol - Bokomdöme



Höstsol

Av Lars Wilderäng

Massolit Förlag, 2017
ISBN 9789176791783, Inbunden, 478 sidor

Författaren har gjort succé med sina spänningsromaner med militära teman. De två, Midvintermörker och Midsommargryning, samt en dystopisk framtidstrilogi med samma ämne.

Framtiden är det som gäller nu också, om än bara några år framåt i tiden. Naturligtvis är det återigen ett militärt scenario som Lars Wilderäng presenterar.

Det är också en första del av två som vi får nöja oss med nu. Boken avslutas tämligen abrupt och lämnar ett stort antal frågetecken i väntan på nästa bok.

Jag måste erkänna att jag personligen har svårt för böcker av den här typen. Jag känner mig överkörd av förkortningar och diverse fakta om vapen m m. Jag dumförklarar mig själv eftersom det är så mycket som jag inte förstår. Samtidigt respekterar jag att det finns många läsare som uppskattar just samma sak. Wilderäng har en stor och intresserad läsekrets. Böckerna kan samtidigt ses som inlägg i försvarsdebatten.

Författaren är skicklig på att skapa spännande militära scenarion. Han beskriver hemska och ibland cyniska bilder. Tack och lov låter han karaktärerna ha ett eget civilt liv också. De familjerelaterade avsnitten skapar en viss balans. Och ja, det finns gott om kvinnor i intrigen, även bland ”hjältarna”.

Sverige står under hot – från Ryssland. Ett Ryssland som är i färd med att återta förlorade territorier. Vitryssland är redan annekterat och Baltikum verkar vara på gång.

Vilken hjälp kan Sverige få av sin allierade? Frankrike t ex har gått ur EU och säger nej. Hur är det med USA, som nu har fått en ny president?

Boken inleds förhållandevis stillsamt, i alla fall för att vara en thriller. Men i och med att det blir fler och fler krigsscener accelererar handlingen.

Eftersom boken inte på något sätt är avslutad väntar jag nu med spänning på del två. Jag vill trots allt veta hur allt ska sluta. Eller har mardrömmen innan dess blivit sann? 

Betyg: 3 tomteluvor  


Foto: August Linnman

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2