fredag 27 juli 2018

Buthler & Öhrlund: Kejsaren - Bokomdöme



Kejsaren
Av Buthler & Öhrlund
Lind & Co 2018
ISBN 9789177793434, Inbunden, 308 sidor, inkl. resumé 364 sidor

Christopher Silfverbielke är tillbaka. För nionde gången. Jag börjar tröttna rejält även om jag inte heller tidigare varit speciellt entusiastisk. Intrigen maler på i samma gamla spår med explicit våld, speciellt sexuellt sådant.

Kommissarie Jacob Colts jakt på psykopaten är en oändlig historia med brutala handlingar och personliga tragedier. Jag vet att Silfverbielke har många fans och förvånansvärt många av dem är kvinnor. Jag har arbetat mycket i bokhandel och många är kunderna som kommer in och frågar efter nästa bok i serien.
Christopher har kommit på fötter igen och har hittat en ny affärsidé. Han erbjuder jakt på levande mål i form av människor. Han får snabbt napp hos rika kunder som vill få en kick av att döda. Allt sker på en ö i Stilla Havet där de inte kan bli störda.

Men naturligtvis tillstöter komplikationer och Silfverbielke tvingas till extrema åtgärder. Det är förvisso både spännande, hemskt och äckligt. Författarna är skickliga i hantverket att skapa thrillers, även om man kan ana en viss smygande tristess och slentrian.

När man läser får man mordiska tankar. Eliminera Silfverbielke. Jag hoppas att det sker i bokform också.

Betyg: 2 tomteluvor



Foto: Knut Koivisto 

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8