fredag 21 augusti 2009

Niclas Ericsson: Familjehemligheter - Bokomdöme

Familjehemligheter
Av Niclas Ericsson
Norstedts 2009
Detta är den tredje kriminalromanen med homosexuella förtecken som jag recenserar i år. Och jag tror att det blir åtminstone en till. Är det en ny trend på gång, eller?

Vad jag inte kan förstå är att samtliga dessa tre har fokuserat på de homosexuellas sexliv. Precis som om homosexuella är mer fixerade vid detta än vad heterosexuella är. Märkligt. Jag är inte pryd eller så, men jag läser hellre en bok i detta ämne där karaktärerna har annat i huvudet än att få närmsta person i säng.

Denna bok är ändå inte dålig. Där finns thrillerkvaliteter. Intrigen är av det pusseldeckaraktiga slaget. Och man blir nyfiken vem som gjorde det. Dessutom är den ganska spännande.

Huvudperson är journalistpraktikanten Patrik som kastas huvudstupa in i ett mord på en kändisfrisör. Han får bevaka mordet för tidningens räkning, men i och med mord nummer två blir han också en av de misstänkta. Han blir själv tvungen att avslöja mördaren för att bevisa sin oskuld. Ett ganska klassiskt upplägg alltså.

Detta är också tänkt att bli en serie av böcker. Hur många serier av kriminalböcker tål Sverige egentligen? Niclas Ericsson som debuterar med denna roman är född 1965 och journalist på Östgöta-Corren.

BETYG: 2 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8