lördag 28 november 2015

Anders de la Motte: UltiMatum - Bokomdöme

UltiMatum
Av Anders de la Motte
Forum 2015
ISBN 9789137141817, Inbunden, 370 sidor
Den här boken blev välförtjänt utsedd till Årets Bästa Svenska Kriminalroman av Svenska Deckarakademin. Jag har naturligtvis också läst den, fattas bara annat – jag sitter ju i den beslutande juryn. Här kommer därför mitt omdöme.

Anders de la Motte har gjort sig känd för sina välkonstruerade intriger. De är snåriga, men ändå inte för komplicerade. Han lurar läsaren åt än det ena och än det andra hållet. Inget är vad det synes vara, och det är hart när omöjligt att lista ut var historien är på väg.

Han började med sin Geim-trilogi, där första delen med samma namn fick Deckarakademins debutantpris 2010. (mitt omdöme) De följdes av Buzz (mitt omdöme) och Bubble (mitt omdöme). Serien var en succé och fick mänga läsare, inte minst utomlands. Anders blev författare på heltid och gav förra året ut MemoRandom (mitt omdöme), den första delen i en ny serie. Tillsammans med årets bok ska det bli film producerad av 20th Century Fox. En film eller TV-serie som jag är mycket nyfiken på. Det har sannerligen hänt mycket på fem år i Anders de la Mottes liv.

Författaren har utvecklat actionthrillern ytterligare från MemoRandom med denna bok. Det är en fullkomligt otrolig och surrealistisk intrig som han har totat ihop. Men det kontrakt han skriver med läsaren gör att man som läsare kan svälja det. Så länge det är välskrivet, spännande och inte alltför overkligt blir det en äventyrsroman av bästa sort. Det är så som ett samarbete mellan läsare och författare fungerar som bäst.

Polisen David Sarac som råkade illa ut i den förra boken ligger på sjukhus. Han är beredd att ta sitt eget liv. Men meddelanden från det förflutna får honom att ändra sig. Han rymmer från den slutna klinik där han vårdas.

Kriminalinspektören Julia Gabrielsson får i uppdrag att utreda ett mord där liket hittats i sjön utanför regeringspartiets kursgård. Det blir upptakten på en mördarjakt som sker i många plan. Såväl politiska förvecklingar som uppgörelser i undre världen leder handlingen vidare.

Det är extremt svårt att skriva något om handlingen i den här romanen utan att bli en spoiler. Läs själva, vet jag. Det är boken och författaren värd. Han tillhör absolut den absoluta eliten i svenskt kriminalskrivande. Fantasifullt, oväntat och spännande leder han läsaren genom olika miljöer och labyrinter. De ovanligt väl gestaltade karaktärerna beter sig hela tiden på ett annat sätt än vad läsaren förväntar sig. Man blir alldeles underbart förd bakom ljuset.

Det är klart att det blir en fortsättning på den här historien. Annars kommer jag att gå och grunna på det hela mitt bokläsande liv. Stilla min nyfikenhet Anders!!

Betyg: 5 tomteluvor  


Foto: Anna-Lena Ahlström


Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1124

The Music Explosion: Little Bit O'Soul In på listan 15 juli 1967 Låg kvar i 7 veckor, Högsta placering: 2