onsdag 7 juli 2010

Anna Bovaller: Svinajakten - Bokomdöme

Svinajakten
av Anna Bovaller
Norstedts 2009
När jag var barn läste jag allt. Jag började med första bandet i Nordisk Familjebok. Jag lånade också morsans Mysrysare och tjuvläste Mitt Livs Novell. Svinajakten uppvisar stora likheter med dessa Mysrysare.

Här finns överklassmänniskorna och det stora godset. Här finns en trotjänarinna och en arvstvist. Här finns den unga flickan som råkar illa ut, lite smygande kärlek och en hel del dramatik. Men det är ack så förutsägbart, ack så tråkigt och fullständigt osannolikt. En pusseldeckare som denna borde vara skriven på Maria Langs tid, under femtiotalet. Där hade den kunna vara en i mängden. Nu sticker den ut, och tyvärr i negativ bemärkelse.

Den unga stockholmsadvokaten Petra Wester söker sig till sitt sommarhus på Österlen. Där blir hon kontaktad av en bekant från förr, affärsmannen och godsägaren Sten Backman. Flera blodiga dödsfall gör att Petra dras in i de dramatiska händelser som timar.

Betyg: 1 tomteluva

1 kommentar:

Kerstin Dahlqvist sa...

Jag håller på att läsa Svinajakten nu.
Jag håller inte med om att den är som en mysrysare. Vad som däremot är irriterande är att det är korta stycken som hoppar mellan de olika huvudpersonerna.

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2