torsdag 29 juli 2010

Hans-Olov Öberg: Dödens downsider - Bokomdöme

Dödens downsider
av Hans-Olov Öberg
Kalla Kulor Förlag 2003
Öbergs tredje bok är precis som den första en finansthriller. Ekonomijournalisten Micke Norell dyker upp igen och får nya fall att lösa. Dödens Downsider är mer finans än thriller, vilket för mig blir lite tråkigt. Finanssvängarna är inte riktigt min melodi, och när mordgåtan är så nedtonad som här har jag svårt att bevara intresset.

Språket är någon slags korsning mellan Raymond Chandler och svensk 50-talsfilm. Jag blir därför inte riktigt klok på dialogen som blir lite väl putslustigt klämkäck. För övrigt skriver Öberg väl och ganska orginellt, men de två tidigare böckerna var bättre. Framförallt jazzdeckaren Svart stajl.

En fondförvaltare mördas under påsklovet i Åre där hela Sveriges finanselit verkar vara på plats. Vad är motivet. Affärer, kärlek eller något annat? Micke Norell blir inblandad när ytterligare ett mord sker, nu i hans närmaste bekantskapskrets. Samtidigt som han börjar ett nytt arbete som analytiker försöker han lösa morden.

Jag ska läsa vidare bland Öbergs alster och hoppas på mer mord och mindre finans i nästa.

Betyg: 2 tomteluvor

1 kommentar:

Unknown sa...

Du har ju helt rätt, Nisse. Dödens Downsider blev nog den sämsta i serien. Det blir mer mord och mindre finans i nästa, nästnästa och ytterligare nästa i MickeNorell-serien.

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3