tisdag 17 maj 2011

Karl-Olov Arnstberg: Dödens Ö - Bokomdöme

Dödens Ö
Av Karl-Olov Arnstberg
Debattförlaget 2011
Redan 2008 kom det ut en detektivroman som hette Dödens ö, då av författaren Catharina Kjellberg. Lite väl tätt kan man tycka, även om det inte är helt ovanligt med kolliderande titlar.

I baksidestexten läser man att här finns deckarens alla komponenter, men presenterade på ett annorlunda sätt. Men jag tycker nog att det är en ganska traditionell kriminalhistoria, om än nedtonad. Bokens huvudtema är mer en beskrivning av olika familjerelationer. Erotik, kärlek, otrohet och social problematik.

Att handlingen mestadels är förlagd till en ö i närheten av min bostad är ju trevligt. Och just miljöbeskrivningarna är bokens styrka. Personerna känns mer fyrkantiga och de otaliga samhällsdebattinläggen är ganska tröttande.

Ett gift par med en dotter har köpt hus på en ö i Mälaren. Flera suspekta dödsfall inträffar på ön och paret börjar nysta i fallen. Det visar sig att de flesta personerna på ön är något annat än vad de från början synes vara.

Det är en ganska bra grundhistoria som ändå inte lyckas fånga min uppmärksamhet fullt ut. Förutom miljöbeskrivningarna är jag mest förtjust i den stilla humor jag hittar mellan raderna, medveten eller ej. http://www.debattforlaget.se/

Betyg: 2 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1135

Ola & The Janglers: No No No In på listan 11 september 1965 Låg kvar i 4 veckor, Högsta placering: 5