tisdag 5 juli 2011

Jens Lapidus: Livet deluxe - Bokomdöme

Livet deluxe
Av Jens Lapidus
Wahlström & Widstrand 2011
Den efterlängtade tredje delen i Jens Lapidus serie om Stockholms undre värld låter oss återigen få träffa JW, som suttit inne sedan han åkte fast i första boken Snabba Cash. Han är fortfarande en mångfacetterad person. Han kommer från en högst ordinär norrländsk familj, men har hamnat bland stureplansfolket och bland de tyngsta kriminella i Stockholm. Han har en extrem ekonomisk begåvning som han utnyttjar maximalt, men privat är det ingen som kommer honom in på livet.

Vi får även återse Jorge Royale alias J-Boy och den jugoslaviska maffiabossen Radovan. Eller snarare hans dotter Natalie som abrupt kastas in i faderns verksamhet. Tankarna går osökt till Mario Puzos Gudfadern i beskrivningen av familjens sammanhållning och hur de löser sina problem.

JW har hela tiden under sin fängelsevistelse skött sin verksamhet med att göra svarta pengar vita. Han har blivit en kraft att räkna med. J-Boy drömmer om den stora kuppen och planerna är på väg att realiseras. Allt går ut på att skaffa sig ett liv med guldkant, ett liv deluxe.

Men det går inte alltid som man tänkt sig, alla är inte att lita på. Målen är ofta för högt satta, vilket får konsekvenser som huvudpersonerna inte har önskat sig. Jens Lapidus beskriver ömsint sina karaktärer och man fattar sympati för dem, även om de är grovt kriminella. Man känner igen hans språk från Snabba cash, men som läsare har man nu vant sig, överraskningseffekten är mindre. Historien är också mer av en ordinär thriller, men miljön är fortfarande lika mystisk – de kriminellas värld i Stockholm. Och Lapidus skriver med trovärdighetens stämpel, både i språk och avseende karaktärer. Den underliggande humorn som bitvis skymtar tilltalar mig också.

Någonstans har jag läst att detta är den sista delen i serien, men slutet ger ändå en öppning om en fortsättning även om de flesta frågetecken nu har rätats ut.

Betyg: 4 tomteluvor

1 kommentar:

Annika sa...

Den här har verkligen fått olika reaktioner hos kritikerna. Jag började på Snabba cash men det slutade med att jag bläddra igenom sista halvan.

Det tog ett tag innan jag kom underfund med att det var Lapidus språk jag aldrig kom in i och till slut kunde jag inte sluta irritera mig på alla kolon som hela tiden dök upp i tid och otid.

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2