söndag 21 juli 2013

Benedicte Callert: Skratta och sedan dö - Bokomdöme

Skratta och sedan dö
Av Benedicte Callert
Idus Förlag 2013
ISBN 9789187001697, Häftad, 279 sidor
Författaren som har en bakgrund som översättare debuterar med denna roman i Skånemiljö. Boken har ett klassiskt deckarupplägg med hög trivselfaktor.

Intrigens idé och tema är infernaliskt. En turnerande cirkus med många clowner drabbas av mystiska dödsfall på löpande band, och det är just clownerna som blir mördade. En efter en.

Det är en bra grundberättelse att stå på. Vem ska bli nästa offer? Vem är den gäckande okände gärningsmannen som lurar i skuggorna?

Tyvärr är personbeskrivningarna ganska grunda. Gestaltningarna kunde ha varit mer genomarbetade och bokens karaktärer förmår därför inte engagera mig som jag skulle önska. Den fyndiga och fantasifulla intrigen kunde ha varit värd ett bättre öde.

Men jag hittar ändå en stor potential i denna bok och ser fram emot nästa. Gärna då med lite skarpare personteckningar och miljöbeskrivningar, och helst också en mer genomarbetad upplösning.

Betyg: 2 tomteluvor

Inga kommentarer:

Alex Ahndoril: Jag blundar och ber - Bokomdöme

Jag blundar och ber Av Alex Ahndoril Albert Bonniers Förlag 2024 ISBN 9789100802202, Inbunden, 261 sidor Det var många som blev förvånade nä...