måndag 15 oktober 2018

Cilla & Rolf Börjlind: Kallbrand - Bokomdöme



Kallbrand
Av Cilla & Rolf Börjlind
Norstedts 2018
ISBN 9789113081540, Inbunden, 421 sidor

Det finns extremt många författarpar inom kriminalromansgenren i Sverige. Frågan är om inte paret Börjlind är de skickligaste på att konstruera en andlöst spännande historia. Det är extra intressant att läsa denna femte del i historien om Tom Stilton och Olivia Rönning samtidigt som del två går som serie i SVT.

Jag är osäker på om de tänker i filmmanusform samtidigt som de skriver en bok. Det är trots allt två väsensskilda saker. Men som läsare är upplevelsen snarlik. Att kasts från scen till scen med den ena cliffhangern efter den andra.

Nu när jag också ser karaktärerna på TV ser jag dem framför mig när jag läser. Tom Stilton, Mette & Mårten och även Minken. Men konstigt nog inte Olivia Rönning. Där har jag skapat mig en egen bild.

En bilsprängning med flera dödsoffer skakar förorten i Stockholm. Polisen hittar snart den skyldige och har tekniska bevis så att det räcker. Den enda som tvivlar är i vanlig ordning Olivia. I sin jakt på en alternativ sanning utsätter hon sig själv för fara. Känns det igen, eller?

Tom befinner sig på sin halvsysters retreat i Thailand tillsammans med sin sambo Luna. Han är deprimerad på gränsen till sammanbrott. En handikappad granne ger honom ett uppdrag som skickar ut honom i den thailändska djungeln. Där vidtar ett äventyr värdigt James Bond eller Indiana Jones.

Sannolikheten hoppar överbord och läsaren bjuds på en berg och dalbanetur i den mest halsbrytande klassen. Stilton är tuff, men samtidigt soft, och han har ett hederskodex som både hjälper och plågar honom.

När en overklig historia är så underhållande berättad som här köper jag allt med hull och hår.

Betyg: 5 tomteluvor 


Foto: Kajsa Göransson
 

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2