söndag 19 september 2021

Åke Edwardson: Det trettonde fallet - Bokomdöme

 

Det trettonde fallet

Av Åke Edwardson

Albert Bonniers Förlag 2021

ISBN 9789100180515, Inbunden, 395 sidor

 

Utan att räkna tar jag för givet att detta är den trettonde boken om kriminalkommissarie Erik Winter i Göteborg. Titeln antyder det. Två av de tidigare har mycket välförtjänt fått Svenska Deckarakademins pris för Årets Bästa Svenska Kriminalroman; Himlen är en plats på jorden 2001 och Dans med en ängel 1997. Dessutom har han var nominerad till priset fem gånger.

 

Det har också gjorts Tv-serier i tre säsonger med Johan Gry i huvudrollen i de två första och Magnus Krepper i den tredje.

 

Åke Edwardson är en av de bästa stilisterna i den här genren. Man vet att man får en ytterst välskriven bok när man öppnar pärmen. Så även här. Författarens språk är oklanderligt.

 

Bokens inledning är suverän. Erik Winter har lämnat familjen i Marbella och åkt till Göteborg. När han kör hem från flygplatsen girar plötsligt bilen framför och kör rakt in i bergväggen. Där färdas ett par som har suttit på samma plan som Erik.

 

Kvinnan i bilen har varit vittne till mordet på sin pappa, trettio år tidigare. Mordet har aldrig klarats upp. Naturligtvis funderar polisen på om det kan ha ett samband.

 

Bokens intrig är välkonstruerad som vanligt, men är ändå mycket dialogstyrd. Fallet förs vidare i resonemangsform mellan främst Winter och hans kollegor Ringmar och Halders. Samtalen är mycket intellektuella och kanske inte så sannolika. Dessutom infinner sig en viss tristess under läsningen av dem.

 

Samtidigt som jag tjusas av Åke Edwardson fina formuleringar tappar jag tråden under de långa diskussionerna mellan poliserna. Jag känner mig tveeggad inför detta.

 

Många bokserier avslutas i år. Jag kan dock tänka mig att Erik Winter återkommer. På det privata planet förs ännu diskussioner om hans husbygge i Sverige. Skall familjen flytta hem, eller? Och Åke Edwardsons betraktelser kring musik är alltid lika läsvärda.

 

Betyg: 4 tomteluvor  


Foto: Johan Palmborg



Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3