fredag 29 februari 2008

Helsinki kaxi

Jag gillar verkligen Helsinki, trots det förskräckliga vädret. Hotellet där jag bor har fördelen av att man kan ta hissen rakt ner i ett köpcentrum som förgrenar sig sisådär en halv kilometer åt olika håll. Man behöver inte konfrontera snön och regnet.

Tempot i denna huvudstad är ganska lugnt, i alla fall om man jämför med Stockholm, och kanske inte om man frågar finländarna. Människorna här är vänligare och artigare (fortfarande än i Stockholm), även om många språkförbistringar krånglar till det.

Och numera kan man få en anständig matbit här också. För 10 år sedan var man hänvisad till finska nationalrätter, vilket i och för sig kan ha sin charm, men det blir lite enahanda. Nu har det internationella köket även nått Finland. Och då menar jag inte många av mina klubbkamraters åsikt om vad som är god mat. Pizza , hamburgare och tacobuffé i all ära men jag har kommit lite längre i mitt kulinariska liv.

Ni som läser min blogg får nu under några dagar stå ut med att den blir en dartblogg, jag befinner mig på Finnish Open i dart nämligen. Tre av mina klubbkamrater ska visa framfötterna (får jag hoppas) Markus Korhonen, Richard Hagel och Alle Bomander. Själv ställer jag upp i gubbsingel, om den envisa snuvan avtar.

2 kommentarer:

Helena sa...

O, jag gillar verkligen Helsinki! Helsingfors är en mycket trivsam stad, och underskattat resmål, full av mystiska pubar, bra design och god mat! En fin bokhandel har de också :)

Nisse Scherman sa...

Precis - i designdistriket kan man gå gata upp och gata ner i timmar. Akademiska bokhandeln är verkligen charmig med sin funktionalistiska stil. Och finsk öl smakar mer!

Veckans Tio i Topplåt 1124

The Music Explosion: Little Bit O'Soul In på listan 15 juli 1967 Låg kvar i 7 veckor, Högsta placering: 2