söndag 13 december 2009

Adventskalendern Lucka 13

One Hit Wonders - Lucka 13
Streets of London av Ralph McTell (1974)
Den här låten spelade varenda j-a rödvinstrubadur från 1969 (när låten gavs ut första gången) och hela 70-talet. Och alla vi andra sjöng med.

Så här säger Ralph McTell: Låten skrevs långt innan den spelades in. Och den handlade faktiskt inte om hemlösa. Jag blev inspirerad av en vän som var heroinist. Jag var väldigt ung och naiv när jag skrev den, och skulle inte kunna åstadkomma något liknande idag.

Jag ville inte ha den på mitt första album. Och på mitt andra 1969 ville jag göra en blandning av blues och ragtime, men min producent övertalade mig att ha den som inledande spår. Låten blev populär, men skivbolaget ville inte ge ut den som singel. De tyckte att den var för lång.

Min bror tyckte att jag skulle göra en nyinspelning. Och det gjorde jag när jag bytte skivbolag. Den sålde i 90.000 ex första dagen. På tyska listan låg tre versioner, alla med mig!!! 

Jag bildade ett rockband, men vi spelade aldrig Streets of London. Då gick allt åt pipan och jag blev ganska deprimerad. Men nu spelar jag igen, men det är bara den här låten alla vill höra, även om jag har en del nya idéer. 

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1135

Ola & The Janglers: No No No In på listan 11 september 1965 Låg kvar i 4 veckor, Högsta placering: 5