torsdag 29 september 2011

Ulla Bolinder: Domslut - Bokomdöme

Domslut
Av Ulla Bolinder
Ord Text Mening 2011
ISBN 9789197895378, Inbunden, 256 sidor
Ulla Bolinder är nu inne på sin femte kriminalroman. Hon skriver träget på i sin alldeles egna stil och får definitivt inte den uppmärksamhet som hon tveklöst förtjänar.

Hon låter sina böcker nästan ha formen av den klassiska brevromanen. Men istället för brev använder hon sig av polisförhör, protokoll, tidningsartiklar, domar och intervjuer av journalisten David Weber. Detta gör att man snarast kan kalla dess böcker för dramadokumentärer. Men det är så mycket mer än så. Ulla Bolinder skapar skickligt en spänning utan att någon gång vika från sin inslagna väg. Och man kan ju undra om det finns en tanke med att journalisten är namne med en känd SF och fantasyförfattare.

En tvåbarnsmor försvinner. Polisen och omgivningen står frågande. Via förhör och intervjuer med vittnen och misstänkta tvingas läsaren hela tiden skapa sig en egen bild av händelseförloppet. Misstankarna kastas åt olika håll. Det är som att sitta mitt i polisutredningen utan att för den skull behöva läsa allt utredningsmaterial. Författaren har valt ut vad läsaren ska få läsa.

Jag trodde inte en bok med ett sådant upplägg kunde bli så spännande, men jag hade fel. Att författarinnan hela tiden väver in olika former av samhällskritik ökar läsvärdet markant. Karaktärerna får inte nämnvärt liv med detta upplägg, men det är självklart – det är ju verkligheten som behandlas. Det kalla protokollspråket tar bort sådant. Men i allt det iskalla blir jag ändå mycket illa berörd när våld mot svaga beskrivs på det språket. Det kryper in under mitt skinn och jag försöker blunda bort vad jag läser. Plus också för det smakfulla omslaget av Magnus Körner.

Mest uppfriskande är ändå att läsa en riktigt bra bok som inte följer de gängse deckarmönstren.

Betyg: 4 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3