tisdag 6 september 2011

Hjort & Rosenfeldt: Lärjungen - Bokomdöme

Lärjungen
Av Michael Hjort & Hans Rosenfeldt
Norstedts 2011
Jag hade inte läst många sidor i denna bok innan jag började känna att detta har jag läst förut. Men jag hade fel, man bara lite! För efter ytterligare lite läsning kom jag på varför det var så bekant. Efter författarparets första roman Det fördolda visade SVT två filmer med psykologen Sebastian Bergman (spelad av Rolf Lassgård) som kriminalhjälte. Lärjungen var den andra av dessa.

Jag känner mig lite lurad på konfekten. Jag har ju redan konsumerat den här boken. Och ingenstans kan jag läsa att den grundar sig på TV-filmen. Eller, jag vet inte vad som skrevs först, filmmanuset eller boken. Men filmen visades trots allt först. När det är det omvända får man alltid veta vilken bok filmen grundar sig på.

Alltnog, boken är en habil kriminalroman, skriven i den mittfåra av deckare som ges ut nu. Det är välskrivet och spännande men knappast nyskapande.

Att upphovsmännen har en bakgrund som manusförfattare inom TV är tydligt. Det går att se handlingen i scener, även om man inte sett filmen.

De använder sig av en profilerare, psykologen Sebastian Bergman (Hmm!!! Alla dessa Bergmans i svenska kriminalromaner!!!) som huvudperson. Han är en påfallande bufflig och otrevlig typ som sätter en ära i att lägra så många kvinnor som möjligt. Vad omgivningen inte vet (men naturligtvis läsaren) är att han gift sig och fått en dotter, men förlorat båda i tsunamin. En händelse som plågar honom i ideliga mardrömmar.

För att komplicera sakernas förhållande ytterligare uppdagas det att han har en vuxen dotter, Vanja, i ett tidigare kortvarigt förhållande. En dotter som blir hans arbetskamrat och som innerligt hatar honom. Däremot älskar hon den som hon tror är hennes riktiga pappa. Allt är mycket TV-såpamässigt.

Massmördaren Edward Hinde sitter i fängelse, men en ny serie mord med hans modus operandi inträffar. Hinde har påfallande många likheter med Hannibal Lecter i filmen När lammen tystnar. Jag har svårt att tro att författarna inte har honom som förlaga.

Vanja, hennes poliskamrater och Sebastian står inför ett svårlöst problem. Är det en copycat som ligger bakom morden? Är Edward Hinde inblandad?

Dramatiken tätnar och allt blir mycket TV-mässigt med spektakulära händelser och scener.

Betyg: 3 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1135

Ola & The Janglers: No No No In på listan 11 september 1965 Låg kvar i 4 veckor, Högsta placering: 5