tisdag 15 oktober 2013

Erik Vidmar: Morden i Ullared - Bokomdöme

Morden i Ullared
Av Erik Vidmar
Melker & Meyer 2013
ISBN 9789198043105, Pocket, 100 sidor
En originalpocket på bara 100 sidor är Morden i Ullared. Med det sidantalet kan det naturligtvis inte bli någon djupare historia. Den ganska desillusionerade kriminalkommissarien Frank Vogel får ett antal mord att utreda i trakten av Ullared. Ingen tror att han ska lösa brotten, men han överraskar både sin omgivning och sig själv med att vara ganska skarpsinnig. Trots att han uppfyller alla kriterier för att platsa in i den svenska normen för romandeckare blir han ändå en trevlig bekantskap.

Historien är berättad med en lugn och underliggande humor. När det gäller miljöbeskrivningarna hade jag gärna önskat mig mer från författaren. Mystiken kring fenomenet Ullared inbjuder till det. Som läsare vill jag veta mer, jag blir varken avskräckt från att handla där eller skrämd så att jag inte vågar åka dit.

Med en så kort bok blir det en bagatell, men en ganska trevlig sådan. Jag kan tänka mig att den lilla boken står till försäljning nära kassorna på Gekås… och att den också säljer ganska bra.

Betyg: 2 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2