onsdag 9 oktober 2013

Ann Olerot: Grannflickan - Bokomdöme


Grannflickan
Av Ann Olerot
Sanna Förlag 2013
ISBN 9789163731051, Häftad, 393 sidor
Ann Olerot debuterar med något så ovanligt som en Falköpingsdeckare. Eftersom hon bor där är det helt naturligt. Tyvärr är inte miljöbeskrivningar bokens främsta egenskaper. Jag hade gärna önskat mig mer Falköpingsatmosfär.

Sandra är på väg hem från jobbet. Hon lägger märke till att det brinner någonstans, och när hon närmar sig hemmet märker hon att det är hennes familjs hus som står i lågor. Den första fråga som hon ställer sig är: ”var är min man och var är mitt barn?" Sandra blir senare överfallen och fler våldsamma händelser inträffar. Polisen får en knepig gåta att lösa.

En central person i boken är den lilla flickan som bor i grannhuset. Hon lever med en sjuklig mamma och en våldsbenägen pappa. Hennes öde är det som mest kramar läsarens hjärta. Vad har hon sett och hur ska det gå för henne?

Författaren har knåpat ihop en ganska spännande historia, som dock hade kunnat ha kortats ner åtminstone 100 sidor. Ibland går berättelsen på tomgång. Eftersom jag läst ganska många kriminalromaner var jag tidigt på det klara vem som var brottslingen. Kanske är det svårare för en annan läsare än att lista ut.

Jag saknar som sagt en tätare miljöbeskrivning, när vi nu äntligen fått landa i Falköping. Persongalleriet är intressant även om karaktärerna är lite klichéartade. Den person som man fäster sig vid mest är den lilla flickan som far illa.

En lovande debut är det ändå av Ann Olerot. Det finns en del att förbättra, men hon har fantasin för att få ihop en spännande intrig och person- och miljöbeskrivningarna blir säkert bättre med lite mer rutin.

Betyg: 2 tomteluvor 

 


Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3