fredag 11 oktober 2013

Liza Marklund: Lyckliga gatan - Bokomdöme

Lyckliga gatan
Av Liza Marklund
Piratförlaget 2013
ISBN 9789164203595, Inbunden, 414 sidor
Jag har inte alltid varit så förtjust i Liza Marklunds böcker. De har varit ojämna och ibland har jag tyckt att hon har slarvat bort sin historia och att karaktärerna har varit karikerade, förutsägbara och ganska osannolika. Men i den tionde och näst sista romanen om Annika Bengtzon visar författaren att hon besitter den skicklighet som hennes rykte ofta lovar.

Vad är då annorlunda i denna bok? Varför tycker jag så mycket om den? Till att börja med har hon dragit ner Annikas roll i intrigen och lägger lika mycket fokus på polisen Nina Hoffman. Dessutom har Annikas vassa kanter slipats av. Hon är mer mänsklig. Fortfarande en journalistisk hårding, men hon går inte längre fram som en bulldozer där ändamålen helgar medlen. Det vinner definitivt boken på.

Annika har fortfarande ett antal personliga problem, men nu är de inte längre skapade av henne själv. Dessutom tar Nina mer och mer över huvudrollen. Hon blir den karaktär läsaren mest intresserar sig för. Liza Marklund har tänkt komma ut med ytterligare en bok i den här serien. Totalt elva, en mer än ett oräkneligt antal författare från Sjöwall/Wahlöö och framåt. Jag tror hon är helt på det klara med vilket slut hon har ämnat för Annika Bengtzon. Det ska bli spännande att se hur hennes tankar har gått.

Det finns ett par parallella historier i denna bok som båda innehåller en hög spänningskaliber. I huvudintrigen hittas en f d kristdemokratisk politiker torterad och knappt vid liv i sitt hem. Dessutom kan man inte finna hans fru. Polisens eftersökningar leder hela tiden in i återvändsgränder. Samtidigt blir Annika Bengtzons chef Anders Schyman drabbad av ett mediadrev. Har han fuskat sig till Stora Journalistpriset? Just att en chefredaktör på en kvällstidning blir drabbad av detta är särskilt intressant. Att byta från jägare till villebråd.

Jag blir alltid glad när jag kan omvärdera mina åsikter om ett författarskap, i alla fall om det är till det bättre. Detta är på långa vägar det bästa författaren har skrivit i genren, och jag kan knappt bärga mig till den avslutande delen kommer.

Betyg: 4 tomteluvor 
 Foto Annika Marklund

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8