tisdag 4 november 2014

Håkan Östlundh: Män ur mörkret - Bokomdöme

Män ur mörkret
Av Håkan Östlundh
Forum 2014
ISBN 9789137141930, Inbunden, 398 sidor
Min förra recension här på bloggen behandlade Jonas Moström som börjat på en ny serie. Tvärtom är det med Håkan Östlundh senaste, han avslutar en serie.

Män ur mörkret är avslutningen på den sju böcker långa sviten om Gotlandspolisen Fredrik Broman. Författaren har alltid tillhört en av mina favoriter. Han har ett sätt att gestalta personer och miljöer som tilltalar mig. Jag känner mig med, delaktig i handlingen. Gotland och dess innevånare får liv - det är inte bara kriminalintrig.

Gotlandsföretaget Finkalk är kontroversiellt. De vill avverka skog för ett kalkbrott, vilket upprört många miljövänner. Informationschefen blir brutalt misshandlad och mördad i sitt hem och naturligtvis pekar mycket på aktivisterna. Fler mord inträffar i samma krets som det första mordoffret. Inga spår hittas på någon av mordplatserna. I princip har polisen ingenting att gå på, förutom en aktivist, tillika tidigare polis, som setts på platsen.

I denna sista bok i serien har huvudpersonen Fredrik Broman fått stor plats. Hans egen situation, han ska flytta till Stockholmstrakten. Han har hälsoproblem som påverkar honom radikalt i arbetet, men han håller dem för sig själv. Hans pappa, som de ska flytta närmare intill, blir sjuk. Eftersom brottsutredningen tar det mesta av Fredriks tid och kraft är det hans fru som får packa och fixa det mesta inför flytten. Kort sagt, han har problem.

Jag tycker att det finns mycket av Sjöwall/Wahlöö i denna bok. Polisernas tillkortakommanden både i yrket och i privatlivet får stor plats. Frustrationen och hopplösheten när utredningen inte går framåt och den plötsliga upplösningen, som kommer ur ett litet embryo till spår. Det är ingredienser som man känner igen från mästarnas böcker.

Vad Håkan Östlundh ska göra nu har jag ingen aning om. Förhoppningsvis dyker det upp något mer av honom på bokhandelsdiskarna i framtiden.

Betyg: 4 tomteluvor

Foto: Sofia Runarsdotter

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1135

Ola & The Janglers: No No No In på listan 11 september 1965 Låg kvar i 4 veckor, Högsta placering: 5