tisdag 25 november 2014

Ledamot i Svenska Deckarakademin

....och här kommer lite självskryt!

I söndags blev jag vald till ledamot av Svenska Deckarakademin. Därför ställer jag den väl genomtänkta frågan till mig själv. Hur känns det?

Jag funderar en stund och svarar: "Jag är naturligtvis stolt och hedrad att framöver få arbeta tillsammans med författare och deckarkännare som jag ser upp till och respekterar. Början till detta var att jag 1993 vann Bo Lundins bok "Århundrates svenska deckare", upptäckte att jag som flitig deckarläsare hade många av de
uppräknade böckerna på mina hyllor, och började samla. Föga anade jag då att jag skulle gneta ihop Sveriges största privatsamling, börja recensera m.m. och som kronan på verket bli ledamot i Svenska Deckarakademin."

Jag tackar mig själv för svaret och gratulerar.

2 kommentarer:

Bo R sa...

Grattis!

Nisse Scherman sa...

Tack Bo. Jag har varit tvungen att ta bort mitt omdöme om din Bedragaren från förra året. Inlägget har blivit SPAM-bombat med nästa 70 000 kommentarer.

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3