fredag 30 augusti 2019

Anna Eidem: Den dömdas rop - Bokomdöme


Den dömdas rop
Av Anna Eidem
Visto Förlag 2018
ISBN 9789188769145, Danskt band, 424 sidor

Saga Egmont Förlag, 2018
Del 1: I dödens skugga
ISBN 9788726094657, Ljudbok, 6 tim 49 min, Uppläsare Hannah Schmitz
Del 2: Viljans väg
ISBN 9788726094671, Ljudbok, 6 tim 4 min, Uppläsare Hannah Schmitz


Den här boken har jag konsumerat genom att lyssna. Uppläsaren Hannah Schmitz är en ny bekantskap för mig, men en angenäm sådan. En trevlig, något återhållsam röst som gör boken rättvisa. Varför pappersboken är uppdelad i två ljudböcker är en gåta för mig. Om man ska lyssna på boken måste man ju ändå skaffa båda delarna. Det faktumet gör naturligtvis att boken är för lång, både som ljud och som läsning.

Anna Eidem kan förvisso skriva, men hon breder ut sig lite väl mycket. Sidospåren i berättandet är många. Adjektiven flödar. Jag tror att en reducering på runt 150 sidor bara hade gjort romanen gott.

Författaren är nämligen en debutant med potential. Hon behandlar det klassiska temat med en felaktigt anklagad och dömd person med säker hand och en del nya infallsvinklar. Huvudperson är Kristina vars syster Marie är den mordanklagade. Marie är en skör person som knappast kan ta hand om sig själv, hon behöver den hjälp hon kan få. Hennes bräcklighet gör att hon till och med erkänner mordet på den prostituerade kvinna som är offret.

I kampen efter rättvisa får Kristina hjälp av brottslingen Simon. De bildar ett omaka par som jag förstått ska fortsätta i fler böcker. Varför inte, just att de är så omaka skapar dynamik.

Det ryms som sagt mycket i berättelsen. Det handlar om systerskap, psykisk obalans, girighet, kärlek och lite erotik.

Jag vet att del två i serien redan är skriven. Utan att ha läst den kan jag tycka att en erfaren redaktör borde sätta tänderna i den innan utgivning i avsikt att komprimera intrigen och därmed skapa en ännu bättre roman.

Betyg: 3 tomteluvor  



Foto: Åsa Dahlgren

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1135

Ola & The Janglers: No No No In på listan 11 september 1965 Låg kvar i 4 veckor, Högsta placering: 5