tisdag 17 september 2019

Anna Jansson: Dotter saknad - bokomdöme


Dotter saknad
Av Anna Jansson
Norstedts 2019
ISBN 9789113096995, Inbunden, 377 sidor

Jag har länge efterlyst en förändring i Anna Janssons deckarförfattande. Hennes Maria Wernserie är uppe i 20 volymer, och det kommer fler. Trots att hon också skriver böcker om vårdetik, feelgood och barndeckare har jag ändå önskat mig något nytt på kriminalsidan. Nu har jag blivit bönhörd.

Kriminalinspektör Kristoffer Bark är den nya huvudpersonen. Han är placerad i Örebro, Anna Janssons hemstad, där också Maria Wern startade sin litterära poliskarriär.

Kristoffers dotter har fem år tidigare försvunnit från sin möhippa och inte setts till sedan dess. Han arbetar fortfarande, men ägnar all sin fritid åt att söka efter Vera. Det är oundvikligt att dra paralleller med Stina Jacksons Silvervägen som börjar på ett liknande sätt. Jag vet att Anna Jansson har lång framförhållning i sitt skrivande och hon kan absolut inte anklagas för plagiat.

Allt sökande sliter på Bark. Han har skilt sig och frun har blivit alkoholist. Han fortsätter ändå att ta ansvar för henne.

Boken handlar mycket om personen Kristoffer Bark. Hans okontrollerbara ilska, hans maniska sökande, hans omhändertagande och hans spirande framtidstro.

En annan ung kvinna har försvunnit från samma område och Kristoffer får ta hand om fallet som ett cold case. Han får en mycket spretig grupp poliser till sitt förfogande. Utredningen leder honom in på spår som kanske också kan förklara hans egen dotters försvinnande.

Det är spännande att läsa en ny Anna Jansson med ett helt nytt persongalleri och ny stil. Även om det inte är frågan om något nyskapande blir det ändå något annat än Maria Wernböckernas så småningom lite slentrianmässiga intriger. Författaren är skicklig på att lägga ut både falska och riktiga ledtrådar. Vissa lurar mig och andra är för uppenbara för att missa.

Att det är just Anna som har skrivit denna nya historia är ändå omisskännligt. Ibland glimtar hennes situationshumor till och får mig att le gott. Få kan som hon roa med ett från början trivialt uppslag.

Jag tror att Kristoffer Barkböckerna kan utvecklas till något intressant, bara han slipper flytta till Visby. Även om berättelsen om den försvunna dottern Vera här får sin förklaring, tar jag för givet att Anna Jansson redan har skrivit del två och kanske har trean i huvudet.

Betyg: 4 tomteluvor  



Foto: Leif Hansen

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1124

The Music Explosion: Little Bit O'Soul In på listan 15 juli 1967 Låg kvar i 7 veckor, Högsta placering: 2