tisdag 17 september 2019

Katarina Wennstam: Vargen - Bokomdöme

Vargen
Av Katarina Wennstam
Albert Bonniers Förlag 2019
ISBN 9789100145934, Inbunden, 389 sidor

Katarina Wennstam lyckas alltid med att göra mig upprörd. Det om något är tecknet på en bra bok som engagerar. Hon har åstadkommit ett drygt tiotal debattböcker och kriminalromaner. Hennes fokus på utsatta människor och på kvinnofrågor är väl känt.

Stort fokus i denna bok är på hur män och kvinnor behandlas olika i smått som stort, i lagstiftning, domstolar och i vardagen. Jag kommer på mig själv emellanåt, jag känner mig träffad och skyldig. Författaren pekar på förlegade och patriarkala värderingar och fördomar som även jag har inom mig. Men eftersom jag reagerar som jag gör kanske jag inte är ett helt hopplöst fall ändå.

Wennstams två huvudpersoner, polisen Charlotta Lugn och advokaten Shirin Nouri, får två olika fall att arbeta med. Lugn söker efter en försvunnen flicka. När hon väl återfinns blir pressuppbådet stort. Ett mord på en ung flicka i en park blir prima nyhetsstoff till skillnad från ett liknande våldsbrott i hemmet.

Shirin är målsägarbiträde åt en ihjälslagen flickas syster. Pojkvännen har erkänt brottet men hävdar förmildrande omständigheter. Det är speciellt här som författaren pekar på skillnader i bedömning mellan könen.

På ett mycket effektivt sätt presenterar Katarina Wennstam både ett debattinlägg och några spännande historier. Det märks att hon vet vad hon skriver om, och att hon kan beskriva både begripligt och väl integrerat i spänningshistorien.

Det man mest vill veta är utgången i Shirins rättegång, medan upplösningen i Charlotta Lugns fall blir lite för dramatisk.

För mig är Katarina Wennstam en första klassens ögonöppnare. Tack för det!

Betyg: 4 tomteluvor  


Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8