söndag 11 maj 2008

Rapport fran Provence

Detta ar ett prickfritt land nastan. De har bara prickar over i. Sa ni far lasa med overseeende.

Flygresan gick bra. Min fru Lena som brukar somna till ABCnytt kl. 22.15 var nu vaken anda till 22.40. D v s saga hon somnade precis nar planet landade??????????? Alla som kanner henne vet att detta inte ar nagot konstigt - hon har t o m somnat pa en John Foggertykonsert.

Vi hittade varan hyrbil utan problem, men varan sort var slut sa vi fick en litet storre bil. Sadant kan fa konsekvenser nar man inte kor bil sjalv och har en fru som hatar att backa och parkera.

Vi kom fram sent sa vi hade bokat ett hotell vid flygplatsen for forsta natten. Hotellet var val synligt med sin stora neonskylt, men inte avfarten. Ja ja nu fick vi ju kanna lite pa vagen in till Marseille i forvag sa att saga. Till slut hittade vi ratt avfart och fick en god natts somn och en god petit dejeuner.

Sa ivag till Marseille dar vi har fatt en gratis natt pa SAS Radisson, varsta lyxhotellet. Inga problem att hitta till hotellet, trots att det ligger mitt i stan vid gamla hamnen. Urtjusigt. Efter att ha akt forbi nagra ganger hittade vi till slut ett parkeringshus. Och nu kommer jag tillbaka till det dar med for stor bil. Redan efter 45 minuter hade vi fatt in bilen i en parkeringsficka i garaget. Och sa traskade vi ivag till hotellet. Dar fragade de om de skulle parkera bilen at oss??????? Lang nasa. Kul uttryck utan prickar. Lang nasa. Missforsta mig ratt nu. Jag alskar min hustru. Hon ar pa detta viset och det gar inta att andra pa. Sa det sa.

Hotellet ar alldeles for lyxigt for att man ska trivas. Har finns allt pa rummet, och det ar val darfor som det kostar sa mycket att bo har. Men det ar klart, jag ar redan kar i espressomaskinen.

Har ni sett det lilla taget pa Skansen. Vi tog ett sadant idag for att utforska Marseille. Trodde vi. Nog blev Marseille utforskat, men taget pa Skansen hade inte platsat har. Full fart framat, eller snarare uppat. Brant, brant steg vi c:a 200 meter for att komma till katedralen pa toppen av berget med en makalos utsikt over staden. Maffigt. 30 minuters svindlande rundvandring, de som kanner min svindel ska forundra sig. Och sedan full fart nerfor med det lilla taget. Hej och ha.

Darefter stadspromenad med lang rast for god mat och dryck pa Cafe 107. Det ar sondag sa det mesta ar stangt, men min forsta reflektion ar att alla har far se ut som de vill. Inte som hemma, dar alla - framst ungdomar - ar skapta i samma form.

Och den andra reflektionen. Har barn och ungdomar har inga datorer? De stackarna ar tvingade att vara ute och leka, umgas, spela fotboll, skratta och vara glada. Hu! Lite U-landshjalp kan behovas. Skicka datorer!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Man läser och ler :-) och det låter helt underbart trevligt

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8