fredag 26 juni 2009

Anna Jansson skriver Fantomen

En av mina favoritförfattare debuterar som manusförfattare i Fantomen. Saxat från Fantomens hemsida:

Deckarförfattarinnan Anna Jansson är nog mest känd för sina hittills nio böcker om Maria Wern.I de första böckerna är hon verksam i den påhittade orten Kronköping, i de senare böckerna jobbar hon på Gotland. Hon är en ung polis som kämpar med att få privatlivet med man och två barn att fungera tillsammans med sitt krävande jobb. År 2008 blev Janssons bok ”Främmande fågel ” TV-serie med Eva Röse i huvudrollen. Förutom kriminalromaner har Anna Jansson skrivit böcker i vårdetik och ett antal barnböcker. Men det som gör henne intressant för oss är hennes äventyr ”Räddad av slumpen” publicerat i Fantomen nr 14/2009. Ute i butik nu.
Du har ju skrivit ett antal deckare om kriminalinspektör Maria Wern och nu kommer ditt första Fantomenäventyr. Har din romanhjältinna några likheter med Fantomen? Känslan för den lilla människan och kampen mot orättvisor. De brinner för det de gör.Förra året blev ju en av dina böcker om Maria Wern, ”Främmande fågel”, tv-serie med Eva Röse i huvudrollen. Hur kändes det att se dina figurer på tv? Det var fantastiskt - jag var supernöjd.Det kom en film med Fantomen 1996. Har du sett den och i så fall, vad tyckte du om den? Jag såg den inte. Jag hade tre småbarn på den tiden och hann inte tänka så mycket på egna nöjen.
Det har ju blivit något av en trend att göra film av gamla seriehjältar, vad tycker du om det och tror du att detta är något för Fantomen? Bara om den är tecknad.
Fantomen har funnits som serie sen 1936 och lyckats överleva när många andra äventyrsserier gått i graven. Vad är det, tror du, som gör att just Fantomen fortfarande fungerar? Att han inte har superkrafter, han är som vi andra (fast lite mer vältränad då...) Han är dödlig, blir uttröttad, skadad och råkar ut för besvikelser. Men han gnäller inte. Riktiga hjältar gnäller inte.
Under åren har Fantomens universum och hans egen (och förfädernas) historia byggts upp i serien. Vad anser du vara det bästa och mest intressanta med serien? Igenkännandet - det finns ett avtal mellan läsare och berättare.
Är det något i Fantomenserien du skulle vilja ändra på eller ta bort om du fick fria händer? Jag älskar historiska berättelser och skulle vilja se ännu mer av dem.Sin största publik har Fantomen i Sverige, Norge och Australien. Vad är det, tror du, som gör att serien går så mycket bättre här än i sitt hemland USA? Vi kanske gillar den starka tysta typen bättre ;-) Här måste jag också få ge illustratören Hasse Lindahl en eloge. Jag är otroligt imponerad av hans sätt att teckna. Han är definitivt en framgångsfaktor.
Hur ser din relation till Fantomen ut, har du själv läst tidningen innan du fick en förfrågan att skriva manus? I så fall, har detta intresse fortsatt upp i vuxen ålder? Fantomen var min hjälte när jag var barn. Brorsan och jag fick en kasse gamla tidningar från 50-talet av en stor kille som hette Göran. Dem läste vi jämt.
Hur ser ditt serieintresse ut i övrigt? Jan Berglin, Hagbard Handfaste, Zits och Kalle och Hobbe är favoriter.Kände du direkt att detta att skriva ett Fantomenmanus var något du ville göra? JAAAA!
Berätta lite om ditt manus, vad hade du för idé?´Jag är sjuksköterska och ville skriva om något jag verkligen kan. Så jag lät Fantomen upptäcka penicillinet.En del kanske tror att det var Fleming och då gör jag ju en insats i folkbildningens tjänst ;-) Är det svårare att skriva ett Fantomenmanus än ett manus till en bok? Eller lättare? Det är ett helt nytt sätt att uttrycka sig på. Jag ser det som en utmaning som författare att kunna välja röst efter det jag ska berätta. Det var verkligen inte lätt. Att skriva en bok tar längre tid förstås, men då har jag ingen mall att följa.
Vad är skillnaderna i berättarteknik, fördelar och nackdelar? Mycket av den text jag skrivit är instruktioner till illustratören (tur att det var en gammal räv som kunde hjälpa mej till rätta) När jag t ex skrev pratbubbla räckte det inte. Man måste veta vilken sorts pratbubbla - det finns många att välja på. Mycket av berättelsen sker i bilden. Prattexten måste vara effektiv.Vad ser du som största fördel respektive största utmaning med Fantomenserien/-figuren? Han behöver ingen presentation - alla känner honom och har en relation till honom på något sätt. Därför är ramarna redan satta, man kan knappast hitta på nya egenskaper åt honom.Har du fler manusidéer för Fantomen? Om jag skulle fundera på det skulle jag komma på fler, det är jag säker på.Fler äventyr i historisk miljö med kända personer? Eller kan det lika gärna bli ett klassiskt djungeläventyr med den 21:e Fantomen? Om jag skulle skriva något skulle det bli ett historiskt äventyr.

Inga kommentarer:

Victoria Björn Blomqvist: Bortom trädens gräns - Bokomdöme

  Bortom trädens gräns Av Rebecka Björn Blomqvist Piratförlaget 2024 ISBN 97891642008972, Inbunden, 378 sidor Det här är författarens tredje...