tisdag 16 juni 2020

Mina & Magnus Dennert: Tystnadens torn - Bokomdöme


Tystnadens torn
Av Mina & Magnus Dennert
Piratförlaget 2020
ISBN 9789164206633, Inbunden, 385 sidor

Debutanterna står som spön i backen i år. Och de har oftast något välskrivet att komma med också. Här är ytterligare ett förstlingsverk som absolut inte skäms för sig. Dessutom av ett författarpar; hur många sådana finns det i Sverige nu? Vad gör vårt land till en grogrund för att skriva tillsammans kan man undra. Mina och Magnus är dessutom ett par privat.

De anammar rådet att skriva där man står. De har drivit kontot #jag är här och även skrivet en faktabok med det namnet. Det hat och de mordhot de har fått motta är basen till denna kriminalroman. Den handlar som ni förstår om högerextrema krafters näthat.

Huvudperson är journalisten Roya Zand som har skapat en nätrörelse som har fått genomslagskraft. De mörka krafterna accepterar inte detta och vill stoppa henne – till vilket pris som helst. Kvinnor med koppling till Royas verksamhet hittas mördade och Roya dyker ner i de organiserade nätverken. Det får till följd att både hon och hennes dotter är i verklig fara.

Jag blir rejält mörkrädd av att läsa om vad dessa hatande personer har för åsikter och bevekelsegrunder och framför allt hur de försöker stoppa sina hatobjekt. Med nättaktik, som inkluderar fabricerade nyheter och lögner, och med våld. Författarna skildrar livet på nätet och de organiserade hoten på ett initierat, informativt och allra främst skakande sätt. Eftersom det de skriver har sannolikhetens prägel kan man inte bli annat än upprörd.

Bokens tema och bokens ändamål kan inte ignoreras. Jag har ändå vissa invändningar. Gestaltningarna av karaktärerna är inte tillräckligt djup för att engagera och visa av personerna är lite väl karikerade. Det gör att allt inte upprör tillräckligt mycket.

Författarna lämnar en öppning för en fortsättning och det är jag säker på att det blir. Det finns mycket mer att berätta i denna ännu oavslutade berättelse.

Betyg: 3 tomteluvor  



Foto: Jonatan Fernström

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1135

Ola & The Janglers: No No No In på listan 11 september 1965 Låg kvar i 4 veckor, Högsta placering: 5