tisdag 10 november 2020

Susanne Ahlenius: Dödlig hämnd - Bokomdöme

 

Dödlig hämnd

Av Susanne Ahlenius

Hoi Förlag 2020

ISBN 9789176972205, Danskt band, 217 sidor

Ljudbok, Uppläsare: Callin Öhrvall Delmar, 6 timmar 43 minuter

 

Den här boken har jag lyssnat på. Uppläsaren håller måttet och klarar även av de erotiska avsnitten utan anmärkning. De avsnitten har ett annat problem. De tillför inte handlingen någonting, de fungerar ungefär som en reklampaus. Boken är kategoriserad som en erotisk thriller. Det är en svår genre att få ihop, att kombinera erotiken på ett naturligt sätt med den övriga berättelsen.

Det finns ytterligare ett problem med den här boken. Eftersom det är tredje delen i en serie har det runnit en del vatten under broarna tidigare. Dessa händelser förklaras tyvärr så bristfälligt att det är svårt att läsa den här boken fristående. Det är naturligtvis inget problem för de som har följt serien fortlöpande.

Alice Wiklund är svensk polis och arbetar på Scotland Yard. Hon är skicklig. Men klarar hon av det komplicerade fall som hon ställs inför? Ett kvinnligt lik hittas på en tunnelbanestation i London. Mycket talar för att det är ett nytt fall av en känd seriemördare. Problemet är att den mördaren anses vara död. Men han har en tvilling!

Den här bokens största behållning är miljöbeskrivningarna från London. Anglofil som jag är uppskattade jag mycket besöken på min egen stampub The Victoria i Paddington. Ett ställe som jag inte har besökt på ett år nu eftersom pandemin sätter käppar i hjulet. I brist på en pint hos Chris fick jag läsa Susanne Ahlenius bok. Stadsbilden runt Paddington Station är korrekt och målande beskriven av författaren. Det fick mig att längta dit.

Betyg: 2 tomteluvor  



Foto: Theresia Köhlin

Inga kommentarer:

Victoria Björn Blomqvist: Bortom trädens gräns - Bokomdöme

  Bortom trädens gräns Av Rebecka Björn Blomqvist Piratförlaget 2024 ISBN 97891642008972, Inbunden, 378 sidor Det här är författarens tredje...