onsdag 17 maj 2017

Mattias Leivinger & Johannes Pinter: De mörkermärkta - Bokomdöme



De mörkermärkta

Av Mattias Leivinger & Johannes Pinter

Piratförlaget 2017
ISBN 9789164204998, Inbunden, 408 sidor

Här är ännu ett författarpar som skriver en kriminalroman. Men är det verkligen en sådan? Den börjar som en ganska traditionell deckare med flera mord på personer som synbarligen inte har något gemensamt.

Mitt i boken byter den skepnad. Från den sedvanliga mördarjakten övergår den till att bli en skräck- eller fantasyroman. Det övernaturliga tar över. På det viset blir det naturligtvis enklare att förklara de gåtor och frågor som uppstått. Allt blir möjligt.

Personligen är jag inte så förtjust i en sådan genreblandning. Men så är jag förmodligen lite konservativ när det gäller kriminalromaner. Det bästa med mixen var att den gjorde mig mycket överraskad.

Boken inledning är välskriven. Polisinspektör Iris Riverdal är en intressant utredare och morden är lagom gåtfulla. Som läsare är man beredd på att polisen sakta men säkert ska lista ut sambanden mellan morden.

Det är då som det uppdagas att det finns en mörk skuggvärld som ligger och slumrar i bakgrunden. En farlig värld, som till och med har kopplingar till Iris tidigare liv.

Jag kan inte låta bli att undra över hur boken hade blivit om den fått fortsätta som en traditionell deckare. Jag inbillar mig att jag hade gillat det.

Betyg: 3 tomteluvor 

Foto: Anna-Lena Ahlström
 

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3