måndag 11 februari 2019

Björn Hellberg: Snöfallet - Bokomdöme


Snöfallet
Av Björn Hellberg
Lind & Co, 2019
9789177797395, Inbunden, 236 sidor

Det är fortfarande inte speciellt vanligt med novellsamlingar, men det har blivit mer frekvent förekommande. Nu har turen kommit till Björn Hellberg. Han gör som många tidigare, blandar nyskrivet material med sådant som har varit publicerat i olika sammanhang tidigare. På gott och ont. Självklart är det intressant för en författares fans att få del av sådant man kanske inte vetat om, och nyskrivet är ju alltid aktuellt.

I den här volymen ryms tretton spänningsnoveller. Vissa har Hellbergs polis Sten Wall i huvudrollen. Han är en intressant typ, klipsk, rättvis och ganska godmodig. Novellerna i boken är av skiftande kvalitet, som det plägar vara.

När jag läser just noveller vill jag gärna ha en tvist på slutet som överraskar mig. Författaren berättar intressant och underhållande, men jag saknar den där sista lilla underfundigheten. Sådant som just Björn Hellberg sitter inne med.

Hans språk är som vanligt oantastligt och några nya ord fick jag lära mig. Fattas bara annat. Själv var jag mest förtjust i titelnovellen, Snöfallet. Den handlar om en man som älskar att spela andra spratt. Hyss som är alldeles för hänsynslösa och våldsamma.

Jag är osäker på om det kommer någon ny fullängdsdeckare av Björn Hellberg i år. Istället får hans följare nog hålla till godo med dessa noveller och med att hans äldre böcker har börjat återutges. Hans debutdeckare Gråt i mörker kommer till sommaren.

Betyg: 3 tomteluvor  


Foto: Mats Andersson

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1132

Roger Miller: King Of The Road In på listan 1 maj 1965 Låg kvar i 3 veckor, Högsta placering: 6