torsdag 7 februari 2019

Mikael Fuchs: Mord på öppen gata - Bokomdöme


Mord på öppen gata
Av Mikael Fuchs
Lind & Co 2019,
Inbunden, 9789177797333, 208 sidor

Jag trodde aldrig att jag skulle skriva att jag tycker att en bok är för kort. Men nu gör jag det. Jag tjatar ju titt som tätt på att alla tegelstenar jag fått i min hand skulle kunna ha reducerats med åtskilliga sidor.

Anledningen att jag vill att denna bok ska vara längre är naturligtvis att jag är ganska förtjust i Mikael Fuchs romandebut, som är början på en serie som han kallar Stockholm noir. Den tilldrar sig i ett fiktivt Stockholm 1949, två månader innan jag föddes.

Att Stockholm här är fiktivt beror på att författaren låtit en del tidigare byggplaner, som förkastats, bli verklighet. Sveavägen t ex fortsätter nästan ända fram till Kungliga Slottet. Och det är just där ett mord begås.

Advokaten Henrik Wagner blir skjuten i sin bil med flera skott av sin fru Cecilia. Regnet toköser ner över staden, men det finns ändå vittnen. Allt verkar solklart. Men är det så? Kriminalöverkonstapel Håkansson ställs inför några konstigheter som gör att han måste ompröva fallet.

Håkansson är cynisk på samma sätt som privatdetektiven Philip Marlowe i Raymond Chandlers böcker. Det tror jag också författaren eftersträvar eftersom Chandlers böcker också behandlar samma tid. Cynismen som Håkansson uppvisar retar gallfeber på andra men är underhållande och humoristisk för läsaren.

Mordhistorien är inte så märkvärdig, men Håkansson och ett Stockholm som det kunde ha blivit är det. Jag ser fram emot en fortsättning med något fler sidor innanför omslaget.

Betyg: 4 tomteluvor  


Foto: Lind & Co

Inga kommentarer:

Victoria Björn Blomqvist: Bortom trädens gräns - Bokomdöme

  Bortom trädens gräns Av Rebecka Björn Blomqvist Piratförlaget 2024 ISBN 97891642008972, Inbunden, 378 sidor Det här är författarens tredje...