måndag 25 februari 2019

Hans Olav Lahlums krimfestival


Hans Olav Lahlums krimfestival

Den norske deckarförfattaren Hans Olav Lahlum har något så egensinnigt som en egen deckarfestival. Själv är han också en människa som engagerar. Med humor, värme, egenhet och finess leder han sitt eget evenemang i Bokhotellet utanför Bokbyen Tvedestrand.
Tom Egeland och polisen
När jag träffade en annan trevlig norsk deckarförfattare, Geir Tangen, i Sundsvall i höstas rekommenderade han ett besök på denna festival som i år firade femårsjubileum. Sagt och gjort!
Ruth Lillegraven
Eftersom jag inte flyger kortare sträckor och eftersom festivalen gick av stapeln i en gammal fiskeby i södra Norge blev det ett litet äventyr bara att resa dit. Tåg till Oslo, buss till Fiansvingen och taxi de sista trettio minuterna. Var det värt det? Javisst, när jag kom fram var det vår i luften, solen stekte och hotellet låg nästan på vattnet. Det var så vackert att jag tappade andan.

Festivalen tilldrar sig i tre dagar med intressanta samtal med norska krimförfattare. Vi hann också med en tur till Bokbyen Tvedestrand, en liten stad vid havet med vita hus och mängder av antikvariat. Rejält överraskade och häftigt.

Middagar och frukostar intogs gemensamt med högläsningar och quiz. Trivselfaktorn var på topp. De knappt hundra besökarna ockuperade tillsammans med författarna hela hotellet. Jag kunde känna glädjen och trivseln hos besökarna, man kunde nästan ta på känslan.

Om jag har möjlighet var det här inte sista gången. Jag tackar främst Hans Olav Lahlum för hans gästfria arrangemang, och till Jan Klövstad för bistånd och bilder. Ett stort tack sänder jag också till alla medverkande supertrevliga författare. Tom Egeland, Grete Pettersen, Agnes Matre, Geir Tangen, Guttorm Eskils Nilsen, Gaute Heivoll, Ruth Lillegraven och Marit Reiersgård. Ett extra tack sänder jag till personalen på Bokhotellet och alla trevliga besökare som gjorde allt som stod i deras makt för att en ”utlänning” som jag skulle känna sig riktigt väl behandlad.

Foton: Jan Klövstad

3 kommentarer:

Unknown sa...

Tusen takk for at du var på festivalen, og gjorde den enda trivelegare. Takk også for solide kunnskapar som hjelpte laget "Svensken" nesten til topps i krimquizen! Ta gjerne med deg fleire trivelege svenskar neste år. Da kjem Karin Fossum, Unni Lindell, Nils Nordberg, Guttorm Eskild Nilsen, Hans Olav Lahlum - og eg håpar: Nils Scherman og fleire frå Sverige!

Beste helsing Jan Kløvstad

Nisse Scherman sa...

Jan, det vara bara ett stort nöje att vara där. Jag ska göra mitt bästa för att återkomma. Må väl //Nils

Unknown sa...

Hjarteleg velkomen!

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8