tisdag 12 december 2023

Eli Åhman Owetz: Farväl, Söderberga - Bokomdöme

 

Farväl, Söderberga
Av Eli Åhman Owetz
Printz Publishing 2023
ISBN 9789177716570, Inbunden, 304 sidor


När jag stoppar in lite annan läsning mellan mina kriminalromaner finns det några favoriter. En av dem är Eli Åhman Owetz och hennes feelgoodböcker om Anna-Lisa och hennes vänner i Söderberga. Jag har följt människorna där med stort intresse när författaren varmt har gestaltat dem under många år nu.

Nu är det dags att ta adjö, att säga Farväl Söderberga. I denna tionde och sista bok i serien ska allt som hänt tidigare knytas ihop och de eventuella frågor som läsaren har haft ska bli besvarade. Visserligen ger det lite mindre utrymme till nya omvälvande händelser, men ändå, vi får veta.

Det som har gnagt i mig, och jag tror i andra läsare också, är om det någonsin ska bli någonting mellan Anna-Lisa och hennes första och största kärlek, ålänningen Ralf, som hon träffade på luffen. Naturligtvis dyker han upp i denna bok och bosätter sig i Söderberga, om än tillfälligt. Anna-Lisa kan inte låta bli att träffa honom, men är hon verkligen villig att kullkasta sitt äktenskap och sitt nuvarande lyckliga liv för honom? Det får vi naturligtvis reda på.

Hela byn är för övrigt i gungning. Någon vill ändra byns namn till…ja det går inte ens att skriva det. Trekaffegänget förvandlas till aktivister.

Jag kommer att sakna de här människorna. De kommer säkert att leva vidare i Eli Åhman Owetz huvud, men kanske ska vi ändå låta dem vara i fred nu. Låta dem leva sina liv utan vår inblandning. Istället kan vi börja fundera på om författaren håller på att skapa ett nytt universum? Hoppas kan man ju, det är gratis.

Betyg: 3 tomteluvor  

Foto: Juliana Wiklund






Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1136

José Feliciano: Come Down Jesus In på listan 15 januari 1972 Låg kvar i 2 veckor, Högsta placering: 9