måndag 12 oktober 2020

Hans Rosenfeldt: Vargasommar - Bokomdöme

 

Vargasommar

Av Hans Rosenfeldt

Norstedts 2020

ISBN 9789113099170, Inbunden, 384 sidor

 

Den här boken har många väntat på. Omtalad långt i förväg och såld utomlands naturligtvis. Hans Rosenfeldt är ett stort namn i branschen. Allra främst p g a TV-serier som Bron. Uppskattade böcker har han skrivit tillsammans med Michael Hjorth, om den mycket egensinnige Sebastian Bergman.

Därför är det på sätt och vis en debut vi talar om. Första boken på egen hand. Och den börjar Rosenfedtskt, en infernaliskt påkommen inledning. Två förgiftade vargar hittas i Haparanda och i deras magar finner man rester av en människa.

Därefter vidtar en intrig som påminner om en evigt pågående biljakt. Så fort den förföljande är ikapp inträffar något nytt som förändrar villkoren drastiskt. Lite grand ser man TV-serien framför sig, med korta klipp mellan olika scener och därtill medföljande cliffhangers.

Haparandapolisen Hannah Wester är huvudpersonen som utreder vargbrottet som visar sig ha maffiakopplingar österut. Därifrån skickas Katja för att på sitt sätt få ordning på de ryska affärerna. Och med henne följer våldet, det extremt explicita våldet. I mitt tycke det onödiga våldet.

Den här intrigen passar säkert utmärkt för konsumtion i många avsnitt, men som bok är jag inte lika övertygad. Jag saknar hållplatser för vila och jag saknar djupare gestaltningar.

Naturligtvis är det spännande, bladvändande spännande. Det finns ett driv i berättelsen som gör att man som läsare blir nyfiken på upplösningen. Jag kan inte säga att jag längtar så särskilt mycket efter att läsa nästa del. Men jag kommer att göra det och då vara lika spänd på vad som ska hända där.

Betyg: 3 tomteluvor  


Foto: Anders Thessing


Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2