onsdag 21 oktober 2020

Lars Kepler: Spegelmannen - Bokomdöme

 

Spegelmannen

Av Lars Kepler

Albert Bonniers Förlag 2020

ISBN 9789100164218, Inbunden, 524 sidor

 

Det har hunnit bli åtta böcker nu om polisen Joona Linna. I den första, Hypnotisören, förekom Erik Maria Bark. Han var just hypnotisör. Nu är han tillbaka och spelar en viktig roll för att klara upp de vedervärdiga brott som förekommer här.

Lars Kepler är mästare på att med ganska små medel skapa spänning. De bygger alltid komplicerade intriger som läsaren omöjligen kan lista ut under läsandet. Språket är passande och underhållande för thrillern. Det är ju främst det som en sådan här bok ska vara; underhållning.

Det här är samtidigt den blodigaste och mest våldsamma bok jag någonsin har läst. Jag frågar mig; till vilken nytta? Blir boken mer spännande då? Underhållande? Svaren blir säkert olika beroende på vem man ställer frågan till. Mitt svar är nej. Det är inte så att jag blir äcklad, snarare likgiltig. Det stör mig. Jag borde bli mer berörd av det hemska som jag läser än jag blir.

Unga kvinnor försvinner och hamnar i fångenskap eller slaktas. Joona Linna tvingas att konstatera att han är ännu en seriemördare på spåren. Hur många får det plats med i vårt lilla land? En psykiskt sjuk man har blivit vittne till ett av morden, men minns inget av händelsen. Då anlitar Linna hypnotisören igen.

Även under hypnos är det svårt att få klarhet i vad som har hänt och vem som är gärningsperson. När dimmorna så småningom skingras under våldsamma händelser visar det sig att författarna har lyckats lura läsarna ordentligt. I alla fall tror jag att det uppfattas så. Det är naturligtvis skickligt, men föga trovärdigt.

Jag erkänner gärna, jag har svårt för det som i mitt tycke är omotiverat våld. Och det är det gott om här. Men jag erkänner också att jag fängslades av intrigen och uppfattade denna bok som rejält spännande.

Betyg: 3 tomteluvor  


Foto: Ewa Marie Rundquist


2 kommentarer:

Ulrika sa...

Hej Nisse!

Jag ville bara säga hej och lämna en kommentar för en gångs skull... Jag läser din blogg regelbundet och är också helt tokig i deckare. När det kommer nya böcker från mina favoriter läser jag först boken, sätter ett betyg och sen kollar jag in din recension och ofta har vi samma betyg. Därför är du en stor inspiration när jag har tomt i min bokhylla. Stort tack för allt jobb du lägger ner!

Hälsningar
Ulrika i Höganäs

Nisse Scherman sa...

Tack Ulrika för dina vänliga ord.

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2