fredag 17 december 2021

Adventskalendern Lucka 17

Årets julkalender här på bloggen är samtidigt min lista över årets 24 bästa svenska kriminalromaner. I ordning. Och i mitt tycke

Nummer 17: Litapåmig



Av Anders Roslund

Albert Bonniers Förlag 2021

ISBN 9789100180171, Inbunden, 464 sidor

 

Författaren har tilldelats många priser för böckerna om polisen Ewert Grens och infiltratören Piet Hoffmann. Hans medförfattare Börge Hellström gick bort under seriens gång, men Anders Roslund har framgångsrikt fortsatt på egen hand.

 

Grens har funnits med ett tag, men detta är den sjätte boken där även Hoffmann figurerar. Deras liv och samarbete har förändrats och utvecklats under tid. Böckerna går ändå att läsa fristående. De innehåller var för sig avslutade mycket spännande intriger i skiftande aktuella ämnen.

 

Jag får ändå för mig att Anders Roslund nu är färdig med dessa karaktärer. Att de äntligen får vila och vara ifred. Naturligtvis kommer de att vara saknade, men inga serier mår särskilt bra av att bara fortsätta och fortsätta.

 

Även om man finner spår i boken från en av de tidiga Grensböckerna, Box 21, behöver man inte ha läst den för att förstå. Däremot har författaren tagit upp det ämnet igen, trafficking och prostitution. Skickligt har han mixat det med organhandel till en hemsk men tankeväckande berättelse. Det finns som vanligt ett samhällsengagemang som berör, men allra främst är det ändå underhållning det handlar om.

 

Anders Roslund är rysligt skicklig på att berätta en spännande historia. Ordet bladvändare är kanske för flitigt använt, men här passar det som hand i handske. Trots bokens relativt stora omfång hittar man inga longörer eller transportsträckor. Tvärtom bär jag med mig boken vart jag går för att så snabbt som möjligt komma vidare i texten.

 

Boken handlar om vänskap och om tillit. Om kärlek och svek. Med Ewert Grens i centrum. Han färdas genom alla dessa känslor med tvära kast. Författaren gör det så skickligt att jag tycker att den här romanen tillhör toppen i Grensserien.

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3