tisdag 11 oktober 2022

Anders Roslund: 100 procent - Bokomdöme

 

100 procent

av Anders Roslund

Albert Bonniers Förlag 2022

ISBN 9789100186623, Inbunden, 394 sidor

 

Anders Roslund har hållit på länge nu. Han är en av våra säkraste kriminalromanförfattare. Som läsare förväntar man sig kvalitet från honom, och han levererar. Alltid.

Författarens förra bok i Hoffman/Grens-serien slutade med att Ewert Gren tog livet av sig. Eftersom den här nya boken också benämns som en Hoffman och Grens-thriller spoilar jag ingenting genom att avslöja att självmordsförsöket misslyckades.

Kanske har författaren, precis som andra som har tagit livet av sina litterära hjältar, fått för många läsarreaktioner.

Det handlar här om seriemördare. Föga originellt. I alla fall i böcker. I verkligheten är det tvärtom. Skillnaden här mot andra böcker är att mordmetoderna är mer än extremt hemska. Trots att det är fiktion måste jag för en gångs skull blunda och lägga ifrån mig texten emellanåt. Då har jag ändå läst det mesta.

När jag läst färdigt boken är jag lite otillfredsställd. Jag känner inte att jag har fått en förklaring till att där är så fruktansvärt obehagliga sätt att ta livet av människor.

Men naturligtvis, det är alltid angenämt att åter få träffa Piet Hoffman och Ewert Grens. Därtill i Anders Roslunds sällskap. De båda hjältarna har som vanligt en extrem tidspress. Klockan tickar.

Författaren har en stor förmåga att bygga spänning. Det språk han använder sig av lämpar sig så bra för thrillers. Det finns alltid en realistisk touch i Anders Roslunds böcker. Här handlar det mycket om utanförskapszoner i Stockholm.

Välkonstruerat och spännande!

Betyg: 4 tomteluvor  


 Foto: Emil Eiman Roslund


Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2