måndag 10 oktober 2022

Benny Haag & Lennart Karlsson: Det som inte syns - Bokomdöme

 

Det som inte syns

av Benny Haag & Lennart Karlsson

Ordfront 2022

ISBN 9789177752028, Inbunden, 303 sidor

Ljudbok, 10 timmar 14 minuter, Uppläsare: Fredde Granberg

 

Den här boken har jag lyssnat på under promenerande. Normalt är jag mer än allergisk mot uppläsare som gestaltar för mycket. Fredde Granberg är en sådan. Men nu får jag pudla. Uppläsningen är verkligen spot on. Kanske är det så att han till och med gör boken bättre. Han är Wollter, bokens huvudperson.

Annars är detta en skönlitterär debut. Lennart Karlsson är narkotikapolis och Benny Haag är en mångsysslare, med bl. a skådespeleri och föreläsande på sitt CV.

Wollter och Bergström är knarkspanare, de är poliser med rätts- och rättvisekänsla. När de gör ett fynd som pekar på avancerad brottslighet i samhällets övre skikt har de trampat på en apterad mina. Naturligtvis är det inte lätt som en plätt att avslöja högt uppsatta personer. De får arbeta i motvind.

Personporträtten är gedigna. De båda huvudpersonerna är suveränt gestaltade.

Boken har en realistisk känsla. Men jag är osäker på om den är det, på riktigt. Allra främst tvekar jag på upplösningen som ändå svävar ut lite i det blå. Annars är intrigen till en början välkonstruerad. Kan man se förbi det mer melodramatiska styckena får man här spännande och informativ läsning.

Betyg: 4 tomteluvor  


Foto: Anna Drvnik



Inga kommentarer:

Malin Persson Giolito: Motiv - Bokomdöme

  Motiv Av Malin Persson Giolito Wahlström & Widstrand 2024 ISBN 9789146241591, Inbunden, 316 sidor Efter den monumentala succén med Stö...