torsdag 27 oktober 2022

Caroline Grimwalker: Rekryteringen - Bokomdöme

 

Rekryteringen

av Caroline Grimwalker

Nona 2022

ISBN 9789189357679, Inbunden, 560 sidor

 

Ni som läser mina omdömen vet att jag ofta kritiserar böcker som är för långa. Oftast för att författaren inte riktigt lyckas fylla alla sidor med relevant text eller att för att boken tappar tempo. Här opponerar jag mig mot sidantalet på ett annat sätt. Den här boken tycker jag innehåller material för två böcker.

Någonstans mot mitten av berättelsen byter handlingen skepnad. Det blir en annan bok. De båda historierna är var för sig intressanta men kunde i alla fall i min smak blivit två olika utgivningar. Lite som säsong ett och två i en TV-serie.

Ina Farkas är ett hittebarn med ganska trasslig bakgrund. Hon har ändå kommit någorlunda på fötter och blivit polis. Hennes liv ställs på ända när hon erkänner ett mord och får ett långt fängelsestraff. Skildringen av hennes tid bakom galler är bokens absoluta topp. Caroline Grimwalker förmår skapa spänning med småmedel innanför murarna. Som före detta polis är Ina ett fritt byte bland de andra internerna. Men hon är en hårding som har lite Lisbeth Salandervibbar i sig, utan att för den skull vara en kopia.

Hemliga krafter lyckas dock få ut henne ur fängelset och ger henne ett erbjudande. Ett klassiskt upplägg. Om första delen av boken var spännande blir de nu mer uttalad reell dramatik. Jämförelsevis tappar intrigen då trovärdighet en smula.

Det handlar mycket om familjeband, rasism och extremhöger. Författaren har ett bra engagemang, skriver lätt och underhållande och med ett allvar som påverkar. Mitt i det seriösa finns Ina Farkas med en oskattbar humor, vilket ger en bra kontrast. Caroline Grimwalker blandar informativt och med briljans in sina egna rötter.

Jag tror att detta ska bli en början på en serie om Ina Farkas. Bra, det finns mer att skriva (och läsa) om denna intressanta kvinna.

Betyg: 3 tomteluvor 


 

 Foto: Lisa Wikstrand


Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2