fredag 6 oktober 2023

Håkan Nesser: Det kom ett brev från München - Bokomdöme

 

Det kom ett brev från München
Av Håkan Nesser
Albert Bonniers Förlag 2023
ISBN 9789100800888, Inbunden, 394 sidor


Jag kan tänka mig att författaren har velat experimentera lite med denna bok. Han har anammat en klassisk schablondeckarintrig. Julmiddag på herrgården. Den rike kände konstnären bjuder in sina närmaste. Stämningen är laddad. Någon blir mördad. Gärningspersonen borde rimligtvis finnas bland gästerna.

Det krävs en mästare som Håkan Nesser för att blåsa liv i en så dammig historia. Han lyckas med mersmak. Det blir olidligt spännande och det blir så humoristiskt som det kan bli i hans böcker. Författaren kan som få formulera sig och använda det svenska språket så underhållande briljant.

Det är samtidigt den åttonde boken om kommissarie Gunnar Barbarotti och hans poliskollega tillika sambo Eva Backman. Bara att läsa deras dialog gör mig glad. Roande och lite cyniskt samtalar de med varandra.

Det är som att läsa en gammal engelsk pusseldeckare, men roligare. Håkan Nesser döper sina karaktärer med klacksparkar till kända personer. Här finns Kurt Hamrin, här finns Ringo och Kyoko Sakamoto. Eftersom författaren och jag nästan är årsbarn vet jag alltid var han hämtar sin inspiration till detta.

För flera år sedan hotade Håkan Nesser med att avsluta sitt författarskap. Jag är innerligt glad att han inte höll vad han lovade.

Betyg: 5 tomteluvor

Foto: Andreas Ortner  

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1136

José Feliciano: Come Down Jesus In på listan 15 januari 1972 Låg kvar i 2 veckor, Högsta placering: 9