söndag 30 oktober 2011

Assar Andersson: Flickan i fönstret - Bokomdöme

Flickan i fönstret
Av Assar Andersson
Rekoförlag 2011
ISBN 9789186999001, Häftad, 319 sidor
Det var länge sedan jag var så ambivalent över vad jag ska tycka om en bok. Flickan i fönstret är inte som andra spänningsromaner. För det första är den skriven ungefär som en TV-serie, med ett otal parallella handlingar och snabba kast mellan scenerierna. Den historia som författaren vill förmedla kommer dessutom att presenteras i flera avsnitt, närmare bestämt tre stycken. Nu kommer de inte en gång i veckan som på TV, men väl så tätt som en gång i månaden är meningen. Oktober, november och december i år. De kommande titlarna heter Återbetalningen och Jakten. Originellt, spännande och framförallt nytänkande.

Det som slår mig först är författarens ordförråd. Det verkar enormt stort. Han använder många ord som jag glömt, och även en del jag aldrig hört. Bra!!! Svenska språket har en del ord som vilat för länge.

Anders och Monica Hademark köper en villa utanför Trelleborg. Runt detta hus och dess grannar och historia kretsar huvudintrigen. Närmaste grannen verkar vara en slem typ och flera mystiska händelser avlöser varandra. Vi får lära känna många personer i boken, kanske alltför många. Att en stor del av dem har mörka hemligheter med våld, bråd död, brottslighet och otrohet i bagaget känns lite overkligt. Kanske har författaren försökt inrymma allt i en enda volym. En mer koncentrerad historia med färre sidohistorier hade jag uppskattat mer.

Det stora antalet parallellhandlingar och bakgrundshistorier blir lite kvävande och en aning rörigt. Det spretar åt många olika håll. Spänningshistorier är lite privilegierade, sammanträffanden är något som är tillåtet att använda. Men författaren har kanske väl många sådana.

Mot slutet av mitt läsande kommer jag på vad jag saknar mest. Lite humor! Och vips där har det smugit sig in några roliga ordvändningar och liknelser. Mer av den varan, tack!!! Och redan från början i boken. En god TV-serie innehåller mycket humor, så varför inte här också?

Betyg: 2 tomteluvor

1 kommentar:

Anonym sa...

Efter att ha läst recensionen blev jag förvånad att du bara gav den en 2a! Det var ju en bra recension. Har påbörjat min läsning, visst är det mycket att hålla reda, hänger man inte med är det nog lätt att man tappar bort sig. Men tycker den hittills är mycket bättre än en tvåa. /Christopher

Veckans Tio i Topplåt 1124

The Music Explosion: Little Bit O'Soul In på listan 15 juli 1967 Låg kvar i 7 veckor, Högsta placering: 2